Unleash the power of digital

Del på:

Share on linkedin

Se eller gense vores webinar (varighed 90min), hvor branchefolk og eksperter sætter ord på, hvilke digitale værktøjer kan understøtte eksporten i modebranchen.

Fredag d. 9. oktober afviklede Lifestyle & Design Cluster i samarbejde med DM&T et webinar, hvor der blev dykket ned i hvilke teknologiske muligheder der findes, og et særligt fokus på dem, der kan anvendes til at understøtte eksporten af dansk design. Man har undervejs fundet ud af, at teknologi ikke kun er en added value, men det er også en katalysator for, at man på en forsvarlig måde, kan afsætte flere varer til nye markeder og kunder. 

Hvordan har DM&T’s medlemmer understøttet deres eksport med digitale redskaber?

Coronakrisen har ramt branchen hårdt, og særligt tilbage i marts/april, hvor eksporten i modebranchen tog et dyk, som vi endnu ikke har overkommet helt. I videoen kan I høre Michael Hillmose, International chef hos Dansk Mode og Textil fortælle om udvikling i branchen under nedlukningen, hvor detailhandlen led og omsætningen online steg. Få gode råd til hvordan du kan genstarte eksporten. Der bliver blandt andet arbejdet på bedre rejsevejledninger, udvikling af hurtigere tests og et Covid-19 pas – så man hurtigt kan rejse, hvis ens test er negativ. 

Jakob Simmelkjær, Digital Rådgiver hos DM&T fortalte om de forskellige trin han oplevede virksomhederne udviklede sig på over den tid, fra helt nybegynder i online møder, til optimering af kamera, lysopsætning, lyd og fede video optagelser til 3D modeller og virtuelle showrooms. Han håber at fremtiden byder på flere muligheder for at virksomheder nemt kan få digitaliseret deres content for så vil det skabe værdi længere ud i værdikæden og ikke kun optimere salg.

Ganni 
Hør Alexandra Bernardini, Global PR and Communications Director fortælle om deres nye digitale platform Dittes Desktop, som er tilpasset og skræddersyet efter deres behov som brand. Ganni ønskede at deres virtuelle showroom skulle være en hybrid mellem det digitale og fysiske, og implementerede en løsning, der normalt ville have haft en tidshorisont på 18 måneder. I samarbejde med et kreativt bureau og en teknisk partner løste de opgaverne på kun 6 uger, og fik trænet deres medarbejdere til at kunne anvende dette digitale miljø. Resultaterne taler for sig selv; index 120 i første sæson og 20% vækst i andet kvartal. Det virtuelle showroom bliver et fast element hos Ganni fremadrettet, og er forankret i en intern projektleder i dag.

Copenhagen Business School
Hør Stefan Henningsson, Professor ved institut for digitalisering, fortælle om hvor i indkøbsrejsen at teknologi kan understøtte eksport, og hvor det ikke kan. Han fortæller også om hvilke løsninger der virker til hvem og hvornår. 

Les Deux
Er kendt for en kultur af høj energi og iværksætteri og derfor blev der handlet hurtigt da Corona for alvor ramte. Der blev hurtigt oprustet ressourcer, ansatte og eksterne til content delen fordi salgsmøder er afgørende for brandet. Les Deux skabte et TV studie hvor de kunne fortælle om deres designs, hele historier og sikre høj kvalitet i materialet så kunderne ikke oplevede at man var gået på kompromis. Som brand tænker vi globalt men reagere lokalt og modebranchen er en people-business. Derfor havde de skabt en helt særlig Gin som blev pakkeret med forkælelses og sendt ud til alle kunder så de havde noget lækkert at sidde med når du skulle besøge det online materiale og afvikle det online salgsmøde. Vi går ud af 2020 med det bedste år og en stærkt top- og bundlinje.

VIRTUAL STAGE
Vi søger modevirksomheder, som har lyst til at prøve kræfter af og eksperimentere med virtuelle teknologier! 

Med projektet Virtual Stage vil vi hjælpe livsstilsbranchen gennem COVID-19 krisen og give dem et digitalt kompetenceløft! Det vil vi blandt andet gøre ved at bruge VR og AR til at løfte og vækste eksporten af dansk design. MEN vi har brug for virksomhedernes inputs!

Vi håber, at i vil være med til at finde ud af, hvilke virtuelle teknologier, der vil være mest optimale at bruge og hvilket formål de skal kunne tjene. Skal vi bruge det til storytelling? Er det for at opbygge relationer? Er det for at komme behind the scene? Eller er det noget helt andet? 

Det er helt gratis at deltage i dette eksperiment, og du kan deltage på to måder:

  • Virksomheden kan være med på sidelinjen og deltage i de events og webinarer, der løbende vil blive afviklet i projektet ca 10timer
  • Virksomheden kan indgå i et prototypeforløb og være med til at udvikle og afdække hvor teknologien giver mest mening for eksport. Ca 50timer

Virtual Stage er et projekt i samarbejde med Virsabi, CBS, Lifestyle and Design Cluster og er finansieret af Industriens fond. 

Ansøg her https://www.virtualstage.dk/faq